středa 2. března 2022

POEZIE: Natálie KOCÁBOVÁ - SLYŠÍŠ MĚ? (2002)

Ahoj!

Dneska se mrkneme na sbírku poezie, kterou jsem přečetla minulý měsíc.

Něco málo o autorce

Natálie Kocábová se střídavě věnuje poezii a próze. V 18ti debutovala sbírkou juvenilní poezie Slyšíš mě? (2002), následovaly prózy Monarcha Absint (2003) a Schola alternativa (2004) -> snaží se podat generační výpověď současné tzv. zlaté mládeže, přibližuje se k americké beat generation. Další básnické sbírky Někdo je v domě (2005), The Dark Side of Prague (2010) -> od křečovité vzpoury k chvílím údivu a pokory. V roce 2007 vydala iniciační prózu, román Růže. Mezi další díla patří Jmenuji se Veronika Peková (2012) nebo Nepatrně smutná žena (2019).
(Zdroj: Lubomír Machala a kol.:Panorama české literatury. 2, Po roce 1989) 

Jak jsem se dostala k prvotině (nejen) básnířky a prozaičky NATÁLIE KOCÁBOVÉ SLYŠÍŠ MĚ? (2002)? Inu, to jsem tak byla jednou v knihovně, hledala jsem nějakou poezii (už ani nevím jakou) a najednou mé oko spočinulo na jméně KOCÁBOVÁ. Pomyslela jsem si, proč to nezkusit. Tato žena je díky svému původu načisto známá a já věděla, že krom hudby i píše, ale nikdy jsem neměla tu potřebu jít a něco si od ní půjčit, případně koupit.

SLYŠÍŠ MĚ? je svazek č. 3 Edice Česká poezie. Edici řídil Robert Kubánek. Kniha nabízí 104 stránek, vydala Mladá fronta. ISBN: 80-204-0969-6.

Na obalu knihy Kubánek napsal mj. toto: SBÍRKA, KTERÁ SE VÁM DOSTALA DO RUKOU, JE AUTORČINOU PRVOTINOU. JEDNÁ SE VLASTNĚ O AUTORSKÝ VÝBOR, PRŮŘEZ DOSAVADNÍ TVORBOU ZAHRNUJÍCÍ VERŠE OD NEJRANNĚJŠÍHO OBDOBÍ AŽ PO SOUČASNOST.

ok.

Takže se přiznám. Celou dobu, co jsem knihu četla, mě napadala jedna jediná otázka, a to: JE TO TATO BÁSEŇ, KTEROU NAPSALA VE DVANÁCTI, NEBO JE TO SNAD TATO BÁSNIČKA? A KTEROU BÁSEŇ VLASTNĚ NAPSALA V TĚCH SEDMNÁCTI NEBO OSMNÁCTI LETECH?

takže asi tak.

Dále se na přebalu píše: VNÍMAVÉ ČTENÁŘE POEZIE KNÍŽKA POTĚŠÍ SVOU INVENCÍ A VYZRÁLOSTÍ. OSTATNÍ PAK JISTĚ PŘIMĚJE ALESPOŇ K ÚVAHÁM O AUTORČINÝCH MNOHDY NEKOMPROMISNÍCH A VYHRANĚNÝCH POSTOJÍCH A NÁZORECH, JEŽ NAMNOZE VYJADŘUJÍ POCITY CELÉ SOUČASNÉ GENERACE.

tak jo.

Asi nejsem vnímavá. Ale zároveň mě její poezie skutečně nepřiměla k úvahám o mnohdy nekompromisních a vyhraněných postojích a názorech. Je pravda, že ani nemůže vyjadřovat pocity její současné generace, neb jsem o osm let mladší. 

K útlé prvotině SLYŠÍŠ MĚ? jsem přistupovala rezervovaně, neměla jsem žádná (vysoká) očekávání, tudíž mě nezklamala. Ale zároveň jsem vážně nebyla nadchnutá. Jak říkám, v hlavě mi rezonovala otázka, kolik jí bylo let, když tu či onu báseň přenesla z hlavy na papír.

Určitě nemohu říct, že by mi nějaké básně utkvěly v hlavě, že bych se k nim vracela. Ani vlastně nemůžu říct, že by se mi to líbilo. Ale kdybych  musela vybrat jednu báseň, která “zazářila”, zvolila bych b. Modlitbu pro nás. Autorka spojila modlitbu Páně a Modlitbu pro Martu. Takže autorská invence je taková, že vlastně žádná není. Nebo se dá za autorskou báseň považovat spojení dvou již vyšlých, řekněme, děl?

Když jsem se dívala na internetové hodnocení, Slyšíš mě? je prostě průměr. V tuto chvíli (23. 2. 2022) má například na Databázi knih hodnocení následující skóre: 5 lidí 5 hvězd, 5 lidí odpad a pak mezi tím - po 1 člověku dali 4, 3, 2 hvězdy, 2 uživatele hodnotili 1 bodem. Výsledné hodnocení 48 %. Na druhou stranu je to jenom hodnocení. Knihu četlo o 9 lidí více.

Ještě bych chtěla zmínit protekci. Kde koho by mohlo napadnout, že tato nepříliš povedená poezie spatřila světlo světa jen díky slavnému jménu. Já osobně si to vůbec nemyslím. Já si myslím, že editor Kubánek v Natky poezii viděl opravdu něco, co stojí za vydání. Dívala jsem se na další dvě knihy z edice (ze čtrnácti knih), resp. hledala jsem si více informací o Luboru Burianovi (Nespavost, 2002) a Davidu Vlčkovi (Předtuchy, 2002), ale internet je prázdný. Tudíž si vážně myslím, že o protekci nešlo. Ale zajímalo by mě, podle čeho Kubánek autory vybíral.

Jinak ve zmíněné edici Česká poezie vyšla Kocábové ještě jedna básnická sbírka - NĚKDO JE V DOMĚ (2005, ed. 12). Ale tu už si vážně nechám ujít :-) Aktuálně mám od Kocábové půjčenou prózu - Nepatrně smutná žena (2019), tak jsem zvědavá…

Mějte se hezky!

Žádné komentáře:

Okomentovat