pondělí 7. února 2022

SCANDI 2022 - úvod a filmy

Ahoj!

V tomto příspěvku se chci zabývat přehlídkou současných severských filmů, která je známá jako SCANDI. Akce proběhla v polovině ledna a ač jsem se sepsáním dojmů chtěla věnovat hned po skončení, čas jsem si našla až teď. Tak jdeme na to!

SCANDI 2022 

Ve dnech 19. až 25. ledna 2022 proběhl v Praze již osmý ročník přehlídky současného severského filmu SCANDI. V nabídce neměli jen aktuální snímky, ale i třeba filmy, které bych víceméně zařadila do počátků hrané tvorby jako například Vozka smrti (1921) nebo Häxan: Čarodějnictví v průběhu věků (1922). Zajímavostí je, že takový Häxan byl doplněn živým DJským setem. Po vzoru loňského ročníku, jenž proběhl virtuálně, i letos pořadatelé (FILM EUROPE) nabídli virtuální kinosál EDISONLINE, ve kterém se promítaly filmy z let 2015 až 2020. Namátkou jmenuji snímky Nekonečné léto (2015), Nico, 1988 (2017), Heavy Trip (2018), Srdcová královna (2019) - extrémně doporučuji nebo Ada (2020). Dramaturgové z Film Europe přidali ještě kousek Rodinná oslava, film z roku 1998. Kromě filmů byly na programu zařazeny různé besedy, debaty.

Jak jsem zmínila v předchozím odstavci, festival pořádá společnost FILM EUROPE, která stojí i za festivalem BE2CAN (taky skvělá akce!), za kinem EDISON FILMHUB a v neposlední řadě i za videotékou EDISONLINE.CZ.

SCANDI si mohli vychutnat nejen diváci z Prahy. Pořadatelé totiž opět navázali partnerství s dalšími kiny po celé České republice. A nebyla to jen kina ve velkých městech jako v Brně, Ostravě, Plzni či Olomouc. Do kin mohli vyrazit i lidé z menších měst, jako jsou Veselí nad Moravou, Krnov, Napajedla nebo Semily. Jelikož je zakladatel festivalu Ivan Hronec Slovák, přehlídka SCANDI zavítala i na Slovensko, kde se akce konala 24. až 30. ledna v Bratislavě.

MŮJ PROGRAM

Po prostudování programu a filmů jsem si udělala vlastní osu, na které jsem chtěla vidět sedm filmů. Naplánovala jsem si je na středu až pátek a pondělí až úterý (o víkendu jsem měla již jiné plány, mj. jsem byla v Semaforu a na Vřískotu). Středa mi vyšla, ale pak jsem dělala nějaké čachry co se dní, resp. časů a kin týče. A vlastně i filmů. Nakonec jsem jeden z filmů neviděla a naopak chtěla vidět film, který jsem zařadila do kolonky “možná” (Tove). A co to bylo za filmy? 

MARGRETE - KRÁLOVNA SEVERU (2021) viděla

DOHODA (2021) viděla

PROJEKT Z ANEB JAK SE TOČÍ ZOMBIE (2021) viděla

DIVOCH (2021) viděla 

NEJKRÁSNĚJŠÍ CHLAPEC NA SVĚTĚ (2021) viděla 

OCELOVÉ DÁMY (2020) viděla

NINJABABY (2021) neviděla

TOVE (2020) neviděla

V dalších článcích bych chtěla věnovat jednotlivým filmům krátkou připomínku. Teda možná až na zahajovací film Margrete - královna severu, protože před promítáním bylo slavnostní zahájení a po konci projekce diskuze.

Na Youtube se můžete podívat na oficiální znělku, která se mi opravdu hodně líbí. Pokud by vás zaujala píseň, můžete si ji celou poslechnout Spotify. Singl let's blow our feelings up with dynamite pochází z repertoáru norské zpěvačky Emmy Steinbakken, jež v březnu oslaví devatenácté narozeniny. 


Mějte se krásně!

Žádné komentáře:

Okomentovat