středa 23. března 2022

POEZIE: Karel KRYL - KNÍŠKA KARLA KRYLA (1972e, 1990)

Ahoj!

Chtěla bych vám povědět o knize KARLA KRYLA, která se jmenuje doslova KNÍŠKA KARLA KRYLA (písmeno “š” není překlep). Tento svazek Krylovy poezie a písňových textů z let 1960 až 1971 poprvé vyšel v roce 1972 jak jinak než v exilu (nakladatelství Index). Já četla vydání druhé, které vyšlo po revoluci, konkrétně hned v roce 1990.

To, že se Kryl vymezoval se logicky projevilo v této, řekla bych, jeho nejznámější knize. Autor se projevuje jako tvrdý a neúprosný analytik politické situace. Jeho texty jsou namířeny proti násilí v jakékoli podobě. Zamýšlí se i nad základními lidskými hodnotami a právy člověka, které byly často v průběhu dějin ničeny a pošlapány.

Kníška (tato knížka :-)) obsahuje nezměrné množství básní a textů, z nichž další velkou kupu Kryl zhudebnil, a proto jsem s některými texty měla problém - místo recitace jsem si je zpívala do rytmu :-)) Kryl byl hlavní představitel československého protikomunistického protestsongu v letech 1963 až 1989 a mnohé z jeho básní/písňových textů zlidovělo. A to je dobře! Poselství, která ukrývají jeho texty, jsou nadčasové a aktuální - zvlášť v této době, kdy na Ukrajině zuří válka…

Nebudu zde vypisovat básně a texty, které mě nejvíc zaujaly, protože a) jich bylo mnoho, b) řadu z nich jsem znala. Ale pár jich přece jen zmíním, v Kníšce jsou obsaženy texty jako Nevidomá dívka, Král a klaun, Morituri te saluntant, Píseň Neznámého vojína, Salome, Bratříčku, zavírej vrátka, Rakovina, Veličenstvo Kat, Anděl, Potkal jsem svou tchýni, Zvěrokruh, Gulášová polívka, Tragédie s agentem, Píseň pro blbnouna nejapnýho, Pasážová revolta, Pieta, Pušky a děla, Lásko, Žalm 71., Bratři, Ruská ruleta, Znamení doby, Dědicům Palachovým, Pochod gustapa, Tak jenom pojistit, Hle, jak se perou, Co řeknou?, Divný kníže, Pomník slzy. Tak vidíte, nakonec jsem přecijen vypsala básně a texty, které se mi nejvíc líbily, nejvíc zasáhly, nebo přitáhly. Osobně si myslím, že spousta z vás minimálně tři básně/písně zná.

Na závěr zmíním kresby. V knize se nachází ilustrace, které namaloval sám Karel Kryl :-)

Kníšku Karla Kryla doporučuji každému. Bez rozdílu zda čte, nebo nečte, zda má rád nebo rozumí poezii, či nikoliv. Je to typ knihy, která má celospolečenský význam, řada lidí se k ní i teď obrací. 

Mimochodem, rodiče mají LP Rakovina, na němž se nachází deset písní, které jsou obsaženy v této knize. Plánovala jsem si tak, že si udělám fajn večer za doprovodu Krylových písní. Ještě k tomu nedošlo, ale moc dobře vím, že až k tomu dojde, náležitě si to užiju (jestli se to tak dá říct).

Mějte se krásně!


Žádné komentáře:

Okomentovat