středa 23. března 2022

DRAMA: František HRUBÍN - KRÁSKA A ZVÍŘE (1972)

Ahoj!

Nedávno jsem dočetla divadelní hru KRÁSKA A ZVÍŘE (1972) FRANTIŠKA HRUBÍNA! Chtěla bych se tak podělit o své dojmy. 

Je to moje teprve druhé Hrubínovo dílko, tím prvním byla Romance pro křídlovku. Docela ostuda na  bohemistku :-D Ale co už. A ještě když vám řeknu, jak jsem se ke knize dostala! :-D Před víc jak měsícem jsem na internetu docela náhodou narazila na recenzi divadelního představení KRÁSKA A ZVÍŘE, které premiérově uvedlo NÁRODNÍ DIVADLO v Praze. V titulních rolích Anna Fialová a David Prachař. Musím říct, že mě to celkem zaujalo - tedy abych byla přesnější - fotky mě zaujaly :-D A tak jsem začala pátrat. Vypátrala jsem, že tato divadelní hra je stejnojmennou adaptací dramatu, které napsal a roku 1972 vydal FRANTIŠEK HRUBÍN. A bylo rozhodnuto. Do Národního divadla se vypravím a knihu si taky přečtu!

V knihovně jsem si vypůjčila druhé vydání z roku 1985, které bylo doplněno o spoustu fotografií z filmu PANNA A NETVOR (1971). Ano i tento film vychází z Hrubínova díla. Jde zkrátka o archetypální příběh o nekonečné síle lásky, což je téma, které tu prostě vždycky bude. Dvěma slovy nadčasové dílo. Bohužel film JURAJE HERZE se Zdenou Studenkovou a Vlastimilem Harapesem v hlavních rolích jsem neviděla - musím napravit!

Je ale nutné zmínit, že námět není Hrubínův originál. Jak se píše na zadním přebalu knihy: (Hrubín) vzal starou francouzskou pohádku, do níž vložil kus svého neopakovatelného vidění světa. Příběh Krásky a Zvířete může svým laděním často vzbuzovat až hrůzu. U Hrubína je to příběh křehký, příběh, v němž nechybí humor, v němž písničky vylehčí někdy i tíživé okamžiky děje. Je to dílo, které plně zaujme člověka bez ohledu na to, kolik mu je let. Neboť pohádky tohoto druhu potřebujeme, aby se splnil titul jedné z nejznámějších Hrubínových dětských knih: aby nám bylo dobře na světě.

S tímto musím souhlasit. Těch sedmdesát stránek se četlo opravdu hezky, s lehkostí. Nemusela jsem nad ničím přemýšlet, jen jsem si představovala ty scenérie atd.. A taky jsem se párkrát nasmála! :-D Nejvíc mě pobavilo povídání mezi Filipánem a Filipcem, kteří byli zamilovaní do Málinky a Gábinky, sestry Krásky, o nemoci - oba dva trpěli nemocí z lásky, na který je jediný lék, a to sňatek! :-D Když nad tím tak přemýšlím, skutečně jsem se nejvíc nasmála právě u replik Filipána a Filipce a (anebo s) Málinky a Gábinky.

Poslední věc, než se rozloučím. Krásku a Zvíře psal Hrubín pro přírodní divadlo v Jižních Čechách. Uhodnete jaké? Já myslím, že víc říkat nemusím. Otáčivé hlediště v zahradě českokrumlovského zámku (provozovatelem je Jihočeské divadlo).

Tuto krásnou knihu bych chtěla doporučit všem. Dětem i dospělým, čtenářům i nečtenářům, lidem, kteří nemají v oblibě dramata. Já myslím, že takový milý pohádkový příběh je zvlášť v téhle době jako balzám na duši.

Mějte se krásně!

Žádné komentáře:

Okomentovat