pondělí 21. března 2022

POEZIE: Jan NERUDA - 3x Jan Neruda (1858-1883)

Ahoj! 

V tomto příspěvku bych chtěla říct pár slov o třech básnických sbírkách Pana spisovatele JANA NERUDY. Jde o Nerudovy známé sbírky HŘBITOVNÍ KVÍTÍ (1858), PÍSNĚ KOSMICKÉ (1878) a PROSTÉ MOTIVY (1883).

JAN NERUDA zastává v české literatuře výrazné místo. O tomto prozaikovi, básníkovi, novináři, překladateli, kritikovi a dramatikovi se učí žáci na základních školách, a tak si myslím, že není třeba zde předesílat jeho medailonek. Proto se rovnou vrhneme do výše zmíněných sbírek!

HŘBITOVNÍ KVÍTÍ (1858)

Zde zaznívají pocity osamocení a ztráty víry ve svět, autor se v ní opakovaně vrací k tématům smrti a sociální nespravedlnosti.

Hřbitovní kvítí je pesimistická sbírka. Nebo ne pesimistická, ale spíš melancholická. Což mi vůbec nevadí, naopak. Vlastně jsem si u některých básní říkala, že bych si je nechala zarecitovat na pohřbu (musím si udělat poznámky, abych si prošla básně, které mě nejvíc zaujaly, a zapsala je do svého kšaftu). 

Tyto básně se mi líbily nejvíce (ale pozor, nejsou pojmenovány, pouze značeny římskými číslicemi: II., XXX., XLVIII., LI.

PÍSNĚ KOSMICKÉ (1878)

Tato sbírka je výrazně optimističtější. Básně reagují na vědecké objevy a pokrok doby. Ukazuje se zde Nerudova fascinace bezbřehostí vesmíru v porovnání s pomíjivostí pozemské existence.

Písně kosmické mě tolik neoslovily, ale oceňuji Nerudův zápal a znalosti (dokonce jsem četla poznámky nějakého tuším astronoma, jehož jméno jsem si bohužel nezapsala, který prohlásil, že na tehdejší poměry měl Neruda o vesmíru velké znalosti).

Tyto básně se mi líbily nejvíce (ale pozor, nejsou pojmenovány, pouze značeny římskými číslicemi: IX., XI., XVI.

PROSTÉ MOTIVY (1883)

Paralela mezi lidským životem a přírodním cyklem ročních období. Jak píše kolektiv autorů v čele s Lubomírem Machalou v knize Panorama české literatury 1 (do roku 1989) (2015): jde o sbírku vlastních intimních zpovědí stárnoucího básníka komponovanou jako střídání čtyř ročních období, v nichž je v tónu lidové poezie oslavován život.

V porovnání s předchozími sbírkami Hřbitovní kvítí a Písně kosmické, mě tato sbírka zajala nejméně. 

Tyto básně se mi líbily nejvíce: Letní III., Zimní VII.


Mějte se hezky!

Žádné komentáře:

Okomentovat