pondělí 21. března 2022

POEZIE: František HRUBÍN - ROMANCE PRO KŘÍDLOVKU (1962)

Ahoj!

Dneska bych se chtěla zabývat FRANTIŠKEM HRUBÍNEM a jeho básnickou povídkou ROMANCE PRO KŘÍDLOVKU (1962).

Původně jsem zde chtěla o tomto básníkovi, prozaikovi, dramatikovi a autorovi knih pro děti napsat pár řádek, ale nějak se nedokážu rozepsat. Na druhou stranu každý dnes může vzít do ruky mobil a podívat se na internet. Takže se rovnou vrhneme na Romanci pro křídlovku! 

Tato poema poprvé vyšla v roce 1962, já četla vydání z roku 1977, které jsem zakoupila v antikvariátu před několika lety. Co bych k této dlouhé veršované skladbě řekla? Volný verš - romance několika lidí - která končí smrtí jednoho z nich. A to je asi tak vše. Zkrátka toto dílko mě úplně nepohltilo (a to jsem si podle doslovu myslela, že pohltí). Doslov ke knize napsal Miloš Pohorský, který spoustu věcí vysvětluje. Doporučuji přečíst předtím, než se vrhnete do samotné Romance.

Abych přece jenom o knize něco řekla, vypíšu zde poznámky z knihy Panorama české literatury 1 (do roku 1989) (2015), kterou uspořádal Lubomír Machala a kolektiv:

- poema je vybudována na plastickém, byť zkratkovitém vykreslení hlavních postav příběhu: lyricky bezradného protagonisty Františka (což je sám Hrubín), patnáctileté Teriny od komediantů hlídané žárlivým Viktorem, živočišné, zkušené valné Tonky a umírajícího sklerotického dědečka
- velmi složitá kompozice skladby
- prolínání různých časových rovin (prázdniny 1930, lešanská pouť 1933 a 34, srpen - listopad 1961 - tj. doba, z níž je osobní prožitek první lásky s tragickým vyústěním nazírán) vytváří nenapodobitelné napětí konfrontací časově vzdálených situací, které umožňují básni pracovat se zámlkami a sugescí
- báseň oslovuje čtenáře autenticitou skutečně prožitého i nenapodobitelným půvabem domýšlivého a slovy těžko sdělitelného

Romance pro křídlovku se pár let po vydání dočkala stejnojmenné filmové verze! Kniha zaujala OTAKARA VÁVRU, který dokonce Hrubína přizval ke spolupráci na scénáři. Ústřední role ztvárnili Jaromír Hanzlík a Zuzana Cigánová. Premiéra snímku se odehrála v roce 1966. Já osobně jsem film neviděla, ale chystám to napravit!

A na závěr ještě malá poznámka k názvu, pokud byste tápali, co je to “křídlovka”. Křídlovka je žesťový nástroj podobný trubce, zde symbolizuje život (hraje na svatbách, křtinách) i smrt (hraje na pohřbech).

O dva měsíce později jsem četla Hrubínova znovu. Tentokrát jsem sáhla po dramatu KRÁSKA A ZVÍŘE (1972), ale o tom až příště! :-)

Mějte se hezky!

Žádné komentáře:

Okomentovat