čtvrtek 25. června 2015

Výtvarné umění: Zemřel akademický malíř Josef Kremláček

Ještě jednou krásný den všem. I když zas není všechno krásné a i dnes se našlo něco, co mě rozesmutnilo. Jedná se o pana Kremláčka. Akademického malíře Josefa Kremláčka


Dnes ráno jsem si otevřela internet a zpráva - zemřel ak. malíř J. K. Docela mě to udivilo. Na jednu stranu sice né úplně, ale na druhou... Když si člověk představí, že ho sem tam potkával a najednou tato zpráva.

Pro ty z vás, kdo pana Kremláčka neznáte, velice ráda seznámím a taky přihodím pár historek, které s ním mám spojeny.

Josef Kremláček se narodil 5. 3. 1937 v Třebíči, kde žil téměř celý život. Zemřel pravděpodobně v pondělí 22. 6., přesné datum bude teprve stanoveno. Zemřel náhle. Byl malířem, grafikem a ilustrátorem.


V první polovině padesátých let studoval na Škole uměleckých řemesel v Brně, a to oddělení propagační grafiky. V roce 1970 absolvoval studium na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze, oddělení filmová grafika. V druhé polovině šedesátých let byl členem brněnské surrealistické skupiny Lacoste a Centre international l'actualité phantastique et maghique v Bruselu. Pracoval na revue Styx. Po roce 1989 byl členem Unie výtvarných umělců České republiky - Sdružení výtvarných umělců Vysočny v Jihlavě, Sdružení Bienále Brno, Česká sekce IBBY Praha a surrealistické skupiny Stir up.


Zdroj: http://trebicsky.denik.cz/zpravy_region/zemrel-akademicky-malir-josef-kremlacek-20150625.html
Zdroj: http://trebicsky.denik.cz/zpravy_region/zemrel-akademicky-malir-josef-kremlacek-20150625.htmlV
Mezi ilustrátory vstoupil koncem šedesátých let obrazovým doprovodem slavného románu Daniela Defoe Robinson Crusoe. Postupem let si vypracoval zcela osobitý výtvarný styl. Obsahuje obrazotvornost, jemnou nadsázku, alegorii i vtipnou naučnost. 

Vytvořil mnoho imaginativních olejomaleb, koláží a volných grafických listů v technice litografie, realizoval monumentální díla trvale začleněná do architektury a věnoval se užité a propagační grafice. Nejvýznamnější bylo jeho působení v oblasti knižní grafiky, orientované na ilustrační tvorbu pro děti. 

Měl mnoho výstav nejen u nás, ale i v zahraničí - Francie, Itálie, Rakousko, Německo, Maďarsko, Belgie, Argentina, Jugoslávie, Japonsko, Chile, Bulharsko, Portugalsko. 



A moje historky s panem ak. malířem Kremláčkem? Vzhledem k tomu, že jsem též rodák z Třebíče, tak jsem ho za celý svůj život potkala hodněkrát. Chodil si pro obědy na základní školu, kterou jsem navštěvovala, potkávala jsem ho ve městě, i jednou v knihovně... Nikdy jsem ale neměla tu odvahu na něj promluvit. Měla jsem k němu veliký respekt. Jednoho dne, to mi bylo nějakých čtrnáct let, mě jedna kamarádka přemluvila, ať s ní jdu do Fóra Tr, kde vedl výtvarné hodiny. Tak jsem tedy šla, ale měla jsem docela strach. Jednak jsem svoje iluze o malířském nadání dávno ztratila, na druhou stranu ta jeho velká osobnost. Věděla jsem zkrátka o koho jde, co všechno dokázal, a trochu jsem se i styděla (asi právě kvůli tomu mému kreslení :D). Takže jsme tam teda přišly a už se nikdy nevrátily :D Ani kamarádce to totiž příliš nešlo. Nicméně si pamatuji, že se pan Kremláček choval mile. A takový asi byl. Působil milý dojmem a já věřím, že opravdu takový byl. Vstřícný ke všem. A šikovný. Jeho osobnost na výtvarném poli bude jistě chybět...



Update: Přidávám pár fotek z výstavy uspořádané na jeho počest v naší městské knihovně. Předem omluvte kvalitu fotek.




Mějte se krásně.

Žádné komentáře:

Okomentovat