čtvrtek 25. června 2015

Literatura: 2. polovina 20. století

Dobrý večer opět, přátelé! :-)

Teď se opět budu zabývat literaturou. Bohužel to nejsou knihy, které jsem četla, což je smutné. Ale budiž mi plusem, že se jedná o knihy, které bych si jednou ráda přečetla. Celé.

Jak již napovídá název příspěvku, jedná se o knihy vydané ve druhé polovině minulého století. Já vás nebudu zahlcovat přesnými daty, jen desetiletími :D Což je na zapamatování určitě snazší.

A co to je za knihy? Tady se hodí takový menší úvod :D Domnívám se, že značnou část mé lásky k literatuře, byť teď to tak příliš nevypadá, jsem zdědila po dědovy z máminy strany. Další část je z mého otce, který též hodně četl. Nicméně já si myslim, že hlavní část mám po dědovi. Možná i kvůli tomu, že byl taky vetešník :D To mám určitě po něm. Docela mě mrzí, že jsem si s ním pořádně nepopovídala. Myslím, že bychom našli spoustu společných témat. Hlavně ty knihy. Bohužel každý tu jednou nebude, a tak bychom všichni měli využít času, který nám zbývá k tomu, abychom si sedli s lidma, se kterýma chceme a pořádně si popovídali! Kdoví co bychom ještě zjistili. Nikdo z nás neví, jak dlouho tu bude, ale víte jak.

Nicméně.

O tom nechci mluvit dál. Přemýšlení si nechám na příště. Dovolte mi přihodit ještě jednu historku ze života mého příbuzného. Doma mi povídali, že prý děda miloval čtení tak, že byl schopen vyměnit cokoli právě za knihy! :D Takže místo peněz mu zkrátka lidi vozili tašky s knihama. A já si vždycky ráda prohlížela ty poličky a kufry s knihama. A musím říct, že čím jsem starší, tím více je dokážu ocenit.

Při nedávné návštěvě chalupy jsem si zase sedla a zase všechno prohrabovala. A domů jsem si vezla příznačně igelitku :-) A co v ní je? Tak se na to pojďme společně podívat.


Tak drazí, pořádně nevím, jaká vydání vůbec máme, nezkoumala jsem to. Ale dle hřbetů knih asi můžete hádat, o kolikátá vydání jde. Já nyní budu psát jednotlivé knihy a řadit je podle vydání prvního.

40. léta
Miloš V. Kratochvíl - Osamělý rváč 
Jan Čep - Děravý plášť*
Jarmila Glazarová - Advent*2
Jan Weiss - Škola zločinu*3

50. léta
Václav Kaplický - Čtveráci 
Vladimír Neff - Srpnovští páni
Karel Ptáčník - Ročník jedenadvacet 

60. léta
Vladimír Neff - Trampoty pana Humbla

90. léta
Vladimír Páral - Dekameron 2000 aneb Láska v Praze

Tak mi trochu chybí knihy ze 70. a 80. let.

*   První vydání r. 1934
*2 První vydání r. 1939, ale snad mi prominete zařazení do čtyřicátých lét
*3 První vydání r. 1931, přeprac. s tit. Zázračné ruce z r. 1943 

Za zvláštní zmínku stojí zmínit knihu V. Adrijanova a Z. Hrabici Lidé z reportáže z 80. let, což ale NEní beletrie, je to naučná literatura, objevují se zde příběhy lidí z okruhu J. Fučíka (a zvlášť se to točí okolo jeho knihy Reportáž psaná na oprátce z r. 1945).

Pozn.: Nabízí se otázka - kdy vlastně určujeme přelom století? Je to přesně dané rokem 1950? Nebo můžeme první a druhou polovinu oddělit čtyřicátými léty? 
Já se domnívám, že tuto otázku zkrátka nemůžeme jednoznačně rozseknout. Zvlášť v literatuře, když pohlédneme do oné doby a vidíme tam velké množství kulturně-politických situací, které měly přirozeně vliv i na další vývoj literatury.

Tak já doufám, že jsem vás třeba i trochu inspirovala, pokud byste chtěli šáhnout po nějaké knize z desetiletí minulých.

Mějte se krásně.

Žádné komentáře:

Okomentovat