úterý 28. prosince 2021

Muzeum: ČESKÉ MUZEUM HUDBY

 

Ahoj!

Dneska bych vás chtěla nalákat do Českého muzea hudby. Opravdu to tam stojí za to!

Neplánovaná návštěva

České muzeum hudby sídlí v Praze na ulici Karmelitská na Malé Straně. Kolem této navenek normální, ničím nevybočující budovy jsem téměř rok jezdila dennodenně do práce a občas kolem ní jezdím doteď. Praha je malá, což se vám, pokud v ní nebydlíte, nezdá, ale opravdu je to tak. České muzeum hudby spadá pod Národní muzeum, ostatně NM spravuje docela hodně budov, resp. sbírek. Muzeum hudby zrovna nepatřilo k něm místům, která jsem měla v merku, ale přesto jsem se do něj dostala, a to zcela náhodou!

1. prosince mi pod ruce přišel článek lákající na malou výstavku k devadesátým narozeninám Jiřího Suchého. Tato výstava měla končit 6. prosince a právě první prosincový den byl pro mě posledním, kdy jsem mohla expozici navštívit. A jelikož pana Suchého zbožňuji, musela jsem tam jít! A tak začala moje neplánovaná návštěva, o níž jsem si myslela, že bude čtvrthodinová, ale nakonec se protáhla na téměř dvě hodiny...

Ohromení

Po příchodu do budovy mě zavalil wow efekt. Kráááásnáá budova, pardon, ale jinak se to vyjádřit nedá :D Interiér a akustika = perfektní prostor pro pořádání kulturních akcí, snad se jednou zúčastním! Přišla jsem k paní na pokladně a poprosila ji o lístek "na tu výstavu o Jiřím Suchém.." No, paní mi řekla, že to mají jen v pár vitrínách, takže jsem si koupila lístek do celé budovy. A nelitovala jsem!

Expozice

Na webových stránkách Českého muzea hudby se můžete podívat na aktuální výstavy - klik sem. Když jsem tam byla já, nabízeli:

Samozřejmě stálou expozici: ČLOVĚK - NÁSTROJ - HUDBA. Tato expozice představuje stovky a stovky hudebních nástrojů od 16. do 20. století od význačných českých i evropských stavitelů. Najdete tam například kladívkový klavír, na který hrál Bedřich Smetana nebo takzvaný Mozartův klavír, což je kladívkový klavír, na který hrál Wolfgang Amadeus Mozart při své lednové návštěvě Prahy roku 1787. Ale nejden jen o klavíry, piana či harmonia. Najdete tam FAKT všechny možné nástroje - smyčcové, dechové, žesťové, bubnové a další a další.

Dále dočasnou výstavu, která byla představena 16. 10. 2020 a můžete si ji prohlédnout až do 31. 12. 2022: HUDEBNÍ ZVĚŘINEC. Interaktivní výstava, kterou ocení hlavně děti. Takže pokud je máte a chtěli byste je vzít do muzea, rozhodně doporučuji České muzeum hudby. Výstava ukazuje, jak se hudba prolínala a prolíná s říší zvířat. 

A krátkodobou výstavu JIŘÍ SUCHÝ (*1. ŘÍJNA 1931).PÍSNIČKY PRO KOČKU. K tomu ještě minivýstavku o R.A. DVORSKÉM, ale kupodivu se mi nedaří dohledat odkaz na stránku muzea. V každém případě se jednalo o pár vitrínek, konkrétně u Jiřího Suchého kurátoři vzpomněli na jeho tvorbu, kterou tvořil s Jiřím Šlitrem, a též připomněli písničky, v nichž figurují zvířata - jedna část byla přímo v Hudebním zvěřinci, druhou pak kurátoři zařadili do stálé expozice Člověk - nástroj - hudba.

Závěr

České muzeum hudby mě nadchlo. V novém roce se vypravím do Muzeí Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka a už teď vím, že se mi to bude moc líbit!

PS: Fotek mám hodně. Chtěla jsem je probrat, až si je budu vyvolávat, jestli si vzpomenu, hodím je i sem.

Mějte se krásně a pokud se rozhodnete pro návštěvu Českého muzea hudby, pořádně si to tam užijte!

Žádné komentáře:

Okomentovat