čtvrtek 25. června 2015

Bohemistika: Rétorika

Krásný čtvrteční večer vám všem!

Tak jsem si řekla, že bych mohla napsat další příspěvek, když o tom pořád mluvím :D No a jelikož těch nápadů mám fakt hodně, tak jsem se rozhodla, že se s váma nejprve podělím s věcma, které bych seřadila od nejkratších po nejdelší. Jestli to dává smysl. Zkrátka příspěvky, které vyjdou na nejmenší počet znaků přijdou jako první.

A po nějaké (docela dost dlouhé době) přicházím s literaturou. A přináším vám rovnou dvě knihy, které jsem ani nedočetla, resp. jednu začala a druhou vůbec nezačala.

Vzhledem k tomu, že se ráda vzdělávám v tom, na čem mi záleží, ale především v tom, co mne baví, tak jsem si vypůjčila hromadu knih o jednom specifickém tématu. K němu náleží i rétorika.
Zaujaly mne dvě knihy, jmenovitě Rétorika od Boženy Buchtové a Rétorika od Jaroslava Kohouta.


Božena Buchtová - Rétorika

V roce 2006 vyšlo první vydání knihy Rétorika v nakladatelství Grada Publishing, a.s., kterou napsala doc. PhDr. Božena Šmajsov Buchtova, CSc. Kniha má pouze 212 stránek, takže je velmi zkladná a vejde se vám do batohu nebo kabelky. To je velké plus.

Hlavní obsah knihy zabírá několik kapitol - Historie a současnost rétoriky, Technika mluveného projevu, Druhy řečnických projevů, Příprava a přednes mluveného projevu, Psychologické aspekty rétorických dovedností, Cvičné texty k rozvoji rétorických dovedností, Vybrané texty. No jak vám to zní? Mě tenkrát napadlo jedno slovo: super. Zkrátka prolnutí teorie a praxe.

Prozatím se mi jeví kniha velmi prakticky. Nabízí krátký pohled do historie, což je vždycky určitě dobré - vědět vůbec, kde co kdy začlo a jak se to vyvíjelo. Technika mluveného projevu - přečtete si něco praktického, zamyslíte se nad tím, a pak si vlastně uvědomíte, jaké dělate chyby - a vy je děláte. Ale třeba zjistíte, že je neděláte. Takže, na cvičeních si sami předvedete, jak máte například správně dýchat či jak provést přesnou artikulaci. Což je mimořádně důležité, ač jsem si to nikdy moc nepřipouštěla.

To je všechno :D Z dalších kapitol nějaké shrnutí a subjetkivní pocity předložit nemohu, neboť to dočtené nemám. Ale budu - a až ta chvíle nastane, tak zde bude viset 'UPDATE'.


Jaroslav Kohout - Rétorika, podtitul Umění mluvit a jednat s lidmi

Půjčila jsem si čtvrté doplněné vydání knihy Rétorika od J. Kohouta, které vyšlo v roce 2002 v nakladatelství Management Press. Kniha má necelých 200 stránek a nabízí kapitoly o rétorice v renesanci, Řecku a Římě, u nás, techniku řeči, rétorice a psychologii, pro manažery, jak vést obchodní jednání, pěstování řečnických dovedností. A nějaké ty ukázky projevů.

No řeknu vám, tuto knihu jsem nezačala číst, ale určitě bych se k ní chtěla vrátit, protože třeba taková kapitola 'Rétorika a psychologie aneb Jak proti trémě' zní docela dobře. A i praktická cvičení by byla nápomocná.

Kniha obsahuje také 'Moudrá slova o řeči', a tak, když nejsem s to vám přinést recenzi, mi dovolte je sem přepsat:

Bible: Chceš-li milovat život a vidět dobré dny, zdržuj jazyk od zlého a rty od lstivých slov.
Claudius: Neříkej vždy, co víš, ale vždycky se snaž vědět, co říkáš.
Cicero: Trojího musí člověk dbát: Co říká, kde to říká a jak to říká. Jaký je člověk sám, taková je i jeho řeč. Lichotivá řeč má svůj jed.
Horatius: Jednou puštěné slovo odlétá nenávratně.
Ezop: Kdo neunese meč, seká jazykem.
Seneca: Způsob řeči je obrazem ducha.
Leonardo da Vinci: Víc lidí zahubí ústa než nůž.
Lao-c': Pravdivá slova nebývají příjemná, příjemná slova nebývají pravdivá.
Ch. L. Montesquieu: Řečníci zpravidla to, co jim chybí na hloubce, nahražují délkou.
F. Bacon: Umět se chytře zeptat je polovina moudrosti.
V. Hugo: Řeč je oděvem myšlenky.
Slovo má lehkost větruu a sílu hromu.
D. Hume: Důkazem vysokého vzdělání je schopnost mluvit o největších věcech nejjednodušším způsobem.
J. W. Goethe: Mateřskou řeč udržovat čistou a zároveň ji obohacovat - to je úkol pro nejlepší hlavy. Humor je proto tak řídký, že předpokládá velkou dávku dobroty srdce, ohleduplnosti a lásky k lidem.
De la Rochefoulcauld: Slovy můžeš zatajit co chceš. Skutky tě prozradí.
J. B. Shaw: Rozvláčnost není otázkou bohaté fantazie, ale chudého ducha.
M. Twain: Pohotová odpověď je to, co nás obvykle napadá až druhý den.
W. Churchill: Řečník má vyčerpat téma, ne posluchače.
E. Hemingway: Je třeba dvou let, než se naučíme mluvit, a padesáti, než se naučíme mlčet.
D. Carnegie: Mluvte o tom, co zajímá druhého.
K. Čapek: Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí. Člověk se nikdy nezbaví toho, o čem mlčí.
F. Nietsche: Je krásné spolu mlčet, krásnější je spolu se smát.
I. S. Turgeněv: Bát se smíchu znamená nesnášet pravdu.
M. Pagnol: Člověk se nejdříve naučí chodit, potom mluvit - a nakonec tiše sedět a držet hubu...
J. Seume: Obraz je řeč pro oči, řeč má být obrazem pro ucho.
T. Baťa: Než něco řeknu, musím přemýšlet, co mi ten druhý na to odpoví.
Čínské přísloví: Učení v mládí je rytí do kamene, učení ve stáří je kreslení do písku.
Japonské přísloví: Jednou sám vidět je lepší než stokrát slyšet.
Lidová moudrost: Blázen říká vše, co ví. Moudrý ví, co říká.
Murphyho zákony: Máš-li pochyby, mluv sebejistě. Máte-li pero, chybí vám papír. Máte-li papír, chybí vám pero. Máte-li obojí, není co napsat. Kdyby lidé více naslouchali tomu, co říkají, mluvili by méně. I ta nejjednodušší myšlenka se dá vyjádřit složitě.


A do třetice všeho dobrého: Denis McQuail - Úvod do teorie masové komunikace. Tuto knihu jsem pouze prolistovala, ale řeknu vám - vypadá dost dobře! Ale moc se o tom rozepisovat nebudu, neboť mám v plánu tuto skoro pětisetstránkovou knihu přečíst, takže nějakou tu recenzi udělám potom. 
Sice se tam o rétorice nedočtete, ale určitě mi dáte za pravdu, že média - rétorika - jde to spolu dohromady. Jak se říká ruku v ruce.


Mějte se krásně.

Žádné komentáře:

Okomentovat