úterý 27. prosince 2022

RIP pražské kino Atlas...

"...s koncem roku kino Atlas po devíti letech své činnosti končí stejně jako Atlas Café." 

Když jsem na Facebooku viděla tuto zprávu, upřímně mě to rozhodilo. Atlas patřil k mým oblíbeným biografům. Letos jsem tam byla sice "jen" pětkrát a víckrát to už bohužel nestihnu, ale i tak jsem měla tento prvorepublikový prostor ráda. Zažila jsem tam nespočet festivalových snímků, kinopremiéry a spolu s nimi i besedy s tvůrci (Das Filmfest, Be2Can, Scandi). Když se v květnu 2020 po čvrt roce otevřela na těch pár měsíců kina, byl to právě Atlas, který mě svou nabídkou nalákal (26. května Waititův Králíček Jojo), dokonce jsem jednou seděla v celém sále sama! (dobře, byl to malý sál, ale i tak - 2. června skvělý kousek Lov režiséra Zobela).

Atlas se nachází ve funkcionalistické budově bývalého bankovního domu Atlas. Objekt navrhli v letech 1935-36 architekti František Josef Stalmach a Jan Hanuš Svoboda, jenž byli žáky Josefa Gočára! V projektu kromě kina a baru počítali s bankovním prostorem a obytnou částí. Stavba byla dokončena v roce 1942, ale jako spousta dalších budov, i tato se nevyhnula různým přestavbám. Plášť budovy a vnitřní výzdoba je dnes chráněna Národním památkovým ústavem.

V letech 1948-2000 provozoval kino Filmový podnik hl.m.Prahy, a to pod názvem Sokolovo kino. O dva roky později už jej jako kino Atlas převzala společnost Hollywood Classic Entertainment a měla být zahájena rekonstrukce, ovšem povodně všechny plány zhatily, resp. prodloužily. Kino Atlas bylo znovu otevřeno v roce 2005. A právě tehdy přibyl i druhý sál.

V roce 2013 provoz kina převzala jiná distribuční společnost - Cinemart Plus, která spravuje i komorní kino Evald (Národní třída 28, Praha 1). Interiér vstupu prošel výraznou barevnou proměnou, kdy byla černá malba nahrazena světlými odstíny. Znovu tak vynikly původní materiály jako mramor a chrom. Malby na stěnách zobrazují postavu Péráka, mytického hrdiny z doby, kdy budova vznikla. Malby jsou dílem akademického malíře Jindřicha Hájka.

(zdroj: Kino Atlas, Wikipedie)

Atlas přežil komunisty, přežil devadesátky, přežil povodně, přežil koronakrizi, věřím tomu, že by přežil i energetickou krizi, ale domluvu s majitelem budovy už ne.. Je to smutné. 

Budu si moc přát, aby se Atlas jednoho dne otevřel. A do té doby budu navštěvovat Evald (taky fajn kino!, i když Atlas je Atlas...).



1 komentář:

  1. Atlas je pryč? Wow, tak to mě ani nějak nepotkalo tahle zpráva. Holt bohužel doba těmhle malým kinům nepřeje. Nedávno jsem hledal, co dělat v Brně a šel jsem taky do jednoho malého kina. Byl jsem tam jen přes noc, ale měl jsem volný čas a dávali tam Dogmana, kterého jsem chtěl vidět. Seděl jsem tam sám. Až jsem se divil, že to celé nezrušili. Smutná doba. :(

    OdpovědětVymazat