neděle 21. června 2015

Bohemistika: Stylistika - Persvaze v publicistice

Další příspěvek ve víkendové stylistice se bude zabývat persvazí v českých textech. Pokud byste si náhodou chtěli pročíst další příspěvky,  můžete kliknout sem Jazykově-stylistická analýza textu a sem Bohemistika: Stylistika.

Ale teď hurá na persvazi!

Persvaze označuje funkci přesvědčovací, získávací, ovlivňovací, vybízecí, hodnotící a uvědomovací. Cílem persvaze je formování vědomí recipientů a působení na veřejné mínění. Je rysem stylu publicistického a rétorického.

Funkce persvaze se objevuje téměř ve všech mediálních žánrech, třebaže v různé formě, míře a v různém stupni explicitnosti.

Za předpoklad účinného působení persvazivní funkce mají společenskou prestiž média. Tato prestiž vyplývá z předpokladu pravdivosti sdělovaných skutečností a z důvěryhodnosti postojů, které k nim zaujímá produktor.

Persvaze se projevuje prostředky verbálními, ty dominují, a prostředky neverbálními.

Verbální prostředky musí splňovat tyto požadavky
a) srozumitelnost
-text musí být snadno srozumitelný i při nesoustředěné pozornosti
b) kredibilita
-předpoklad důvěryhodnosti

Neverbální prostředky
a) akustické
-parajazykové jevy v rozhlasovém a televizním vysílání
b) vizuální
-v televizním vysílání a v periodickém tisku
-patří k nim
     -prostředky ideografické
          -funkce informační (fotky, ilustrace, kurzovní přehledy, grafy, schémata...)
     -prostředky grafické
          -typy titulků, jejich typografické ztvárnění a barevné provedení, interpunkční znaménka,
          členění na odstavce, typ písma....

Základem vyjadřování v českých masmédiích je kultivovaný spisovný jazyk.

Charakter persvaze je velice různorodý. Základní rozdíl spočívající ve formě, intenzitě i explicitnosti persvaze je dán již samotným typem periodika. Nejnápadnější rozdíl existuje mezi publicistikou seriózní a publicistikou bulvární.

Verbální prostředky persvaze reprezentují jednotky všech jazykových plánů.

Na úrovni hláskosloví lze hovořit o persvazvních prostředcích fonetických. Jejch účinnost je založena na hromadění a na záměrném uspořádání hlásek ve slovech, jejichž výběr se řídí především hledisky eufonickými. Vznikají tak různé stylistické figury.
V publicistických textech se uplatňují:
-aliterace (obvykle jde o opakování hlásky na začátku dvou či více slov)
-paronomázie (hromadění slov se stejnou hláskovou skupinou, zejm. v počáteční pozici)
-figura etymologica
-slovní hříčky založené na hromadění podobně znějících slov
-rým

Slovotvorné prostředky taky stimulují persvazivní efekt. Jejich frekvence však není v publicistice příliš vysoká.
Nicméně i mezi nimi se najdou prostředky, které jsou sémanticky průhledné:
-odvozeniny utvořené podle některého sufixálního modelu či vzniklé přehodnocením komponentu složeniny v afix
-neologická kompozita
-výrazy s neobvyklým posunem významu

Syntaktické prostředky jsou další složkou. Nejběžnějšími syntakt. prostředky jsou řečnické figury, u nichž dochází k rozporu mez gramatickou formou a obsahem výpovědi. Výsledné sdělení má pak povahu expresivní. Nejběžnějšími řečnickými figurami je řečnická otázka a řečnická odpověď.

Stimulátory persvaze mohou být všechny syntaktické konstrukce s komunikační funkcí, s funkcí varování a satisfakce.

Persvazivní funkce publicistického textu je nejčastěji stimulována prostředky lexikálními.
Jaké prostředky se zde nacházejí?
-hodnotící adjektiva, případně i hodnotící adverbia
-obrazná pojmenování
     -nejfrekventovanější personifikace
-metafora, metonymie, přirovnání
-pojmenování expresivní a emotivní
-slova nespisovná
     -především obecněčeská, ve sportovní rubrice často také slangová
-slova hanlivá
-výrazy exkluzivní (např. lexikální výpůjčky z cizích jazyků), postojové výrazy nebo celé výpovědi, různé typy apelů
-využití intertextovosti
     -citace, aluze
-užití situační, jazykové či kreslené komiky


Tak, vážení čtenáři, to je z persvaze v české publicistice vše. Pokud by vás něco zajímalo víc anebo byste chtěli znát nějaké konkrétní příklady, koukněte do zdroje. Právě na tom příspěvku z časopisu Naše řeč je tento článek založen.

Mějte se krásně.


Zdroj: < http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7689 >

Žádné komentáře:

Okomentovat