pondělí 8. února 2016

Lingvistika: Bohumil Palek - Základy obecné jazykovědy - recenze + výpisky

Článek psán 25. ledna 2016

V lednu jsem byla 'nucena' přečíst několik lingvistických knih. No dobře, jak vidíte, to 'nucena' je v uvozovkách. Ale rozhodně jsem ráda, že jsem se k tomu dostala. Holt často nás k věcem donutí okolnosti a především časový pres a fakt, že něco Opravdu musíte zvládnout.

V rámci kurzu Základy obecné lingvistiky jsem potřebovala studovat z knih. Holt přednášky předmětu, moje předchozí vědomosti a vypisování z Příruční mluvnice češtiny a Češtiny pro učitele nestačily. Čili logicky, mé kroky vedly k seznamu odborné literatury, které vyučující předepisoval.

Ze seznamu jsem si vypůjčila následující knihy: Základy obecné jazykovědy (B. Palek), Základy jazykovědy (A. Erhart) a Úvod do studia jazyka (J. Černý). Původně jsem měla vypůjčenou knihu Dějiny lingvistiky od Černého, ale kvůli času jsem ji nezačala číst, ale možná se k ním vrátím.

Nicméně, moje následující tři, resp. čtyři články budu věnovat zmíněným knihám a chtěla bych udělat shrnující vlog :D Takže co vás čeká? Recenze, recenze, recenze a výpisky, výpisky, výpisky :D Což je něco pro ty z vás, koho zajímá jazykověda a taky pro ty z vás, kteří potřebujete (doplňující) výpisky k nějaké zkoušce či zápočtu.

***

BOHUMIL PALEK - ZÁKLADY OBECNÉ JAZYKOVĚDY (1989)

recenze 

Hned na začátek bych chtěla říct jednu poměrně zásadní věc, a to že tuto knihu bych rozhodně Nedoporučovala těm, kdo s jazykovědou začínají. Kniha má sice v názvu slovo 'základy', ale podle mě by se tam lépe hodilo základy pro pokročilé :D 
Lidé, kteří s lingvou mají jisté zkušenosti si ty stávající mohou prohloubit, podívat se na jiné vysvětlení nějakého termínu a třeba se přiučit něco nového, protože ze zkušenosti můžu říct, že v knihách o lingvistice sice nacházíme stále stejné věci, byť třeba nějak jinak vyložené, ale na druhou stranu i věci, které třeba v jiné knize pro začátečníky nejsou.

Tato kniha z roku 1989 má 285 stránek a je rozdělena do šesti kapitol: Jazyk, Lingvistika, Stavba jazyka, Kategorie, Postupy a přístupy lingvistiky a Stručný přehled genealogické klasifikace jazyků. Každá z těchto kapitol má své podkapitolky, které se věnují určitému jevu či určitým jevům.

-> i z tohoto hlediska můžeme pozorovat, že kniha pro začátečníky - opravdu ne. Vše, co tam najdeme, může působit zmatečně, přeplácaně, nepochopitelně, a to potom vede akorát k tomu, že zájemce o jazykovědu už o tuto vědu mít zájem nebude.

Pokud budu mluvit sama za sebe - člověka, který tři a půl roku studuje speciální lingvistiku (anglistika, bohemistika), tak řeknu toto: Určitě by si ji měl každý lingvista přečíst, protože pak získá srovnání s jinými knihami. Přišlo mi, že tahle ja taková 'vědecká'. A přiznávám, že při studiu některých termínů nebo podkapitol jsem si vysvětlení musela přečíst několikrát, protože Palek používá výrazy a obecně komunikuje se čtenářem tak, že ten čtenář, pokud nepoužívá stejný slovník jako on, není si úplně jist, zda-li popisovaný problém pochopil správně. Takže se svým způsobem srozumí s odborným jazykem v lingvistice, protože když skoro tři dny čte knihu, při které musí dávat pozor, aby mu něco neuniklo a některé pasáže si přečte třeba dvakrát - jo, jde to opravdu znát.

Já myslím, že vše podstatné, co jsem chtěla sdělit, jsem zmínila - je to opravdu stručné. Jsem ale přesvědčena o tom, že pokud se bavíme o nějaké naučené literatuře, je nejlepší když si člověk onu knihu přečte, víc zde k rozebírání asi není.

výpisky

Tak a teď asi to nejdůležitější :D Pokud na tento článek narazíte někdo, komu se hodí, klidně studujte a sdílejte. Budu ráda, pokud moje výpisky někomu poslouží a ještě více, když je opravdu využije ku prospěchu. Při kopírování bych Vás chtěla poprosit o uvedení zdroje čili tento blog. Přece jenom, byla to docela fuška.
Ale jelikož blogger občas formálně blbne, když něco kopíruji z Wordu, tak jsem se rozhodla dát mé (s výjimkou od podkapitol: Vymezení pojmu systém pro jazyk - Jazyk a myšlení) výpisky na uložto. Heslo je: palek1 a adresa souboru Zde

***

A zde ještě pár fotek
Co musíš udělat hned, neodkládej na zítřek.
Autoportrét při vypisování = povinnost :D Aneb člověk dělá milion věcí, aniž by dělal tu jednu, co musí
Výpisky z postele
Moje několik dní trvající pracovna

Mějte se krásně

Žádné komentáře:

Okomentovat