sobota 3. ledna 2015

Anglistika: Pevná shoda podmětu s přísudkem? Kdeže!

Vážení kamarádi, kdo se učíte/ učili anglicky, jistě si pamatujete, jaká pravidla do vás vyučující hustili. Když vidíte tohle, patří tam tohle. Když narazíte na tamto, musíte dosadit tamto. Kdo jste chodili, chodíte nebo budete chodit na studia anglistiky a dostanete se do kurzu syntaxe, na 'problém', o kterém budu psát, narazíte. Protože ale vidím, jaká situace panuje na oborech, které mají angličtinu maximálně dva semestry, tak jsem se rozhodla něco málo o této problematice napsat. Jednak proto, že to je zajímavé z hlediska toho, co nás na základkách a středích učili, jednak proto, že to je zajímavé z hlediska takové jakési pomyslné perličky a konečně, myslím si, že to může být užitečné. A o jaké problematice vlastně mluvím?

Shoda podmětu s přísudkem neboli Subject-Verb Concord (též S-V Agreement)!

Pojďme se tomu kouknout na zoubek!
Subject = podmět, verb = přísudek, resp. sloveso. V S-V concord je forma slovesa určována několika pravidly či principy, v zásadě máme tři hlavní:

a) Grammatical concord (gramatická shoda)
-základním pravidlem je, že podmět v singuláru (jednotné číslo, dále jen sg.) má sloveso ve tvaru sg. a plurálová (množné číslo, dále jen pl.) forma podmětu bere podobu slovesa v pl.

b) Logical (notional) concord  ('logická' shoda)
-rovnou proto přihodím další princip určení formy slovesa, a to sémantický (významový) obsah podmětu určuje číslo slovesa

c) Proximity concord ('blízká' shoda)
-číslo slovesa je určováno nejbližším prvkem, tzn. tvar slovesa v sg. či pl. se řídí podle nejbližšího podmětu, pokud je tedy v sg., je sloveso v sg., pokud v pl., tak opět sloveso v pl.

Dále má angličtina další pravidla, některá z nich rozšiřují předchozí body. Snažila jsem se je ve stručnosti napsat, doufám, že to je srozumitelné :-)

-podmět před frází s of používáme singulár
-dva podměty v singuláru spojené or, either - or, neither - nor používáme singulár
-vzdálenosti, časová období, suma peněz - jakožto jednotky používáme singulár
-když se nám ve větě či souvětí objeví along with, as well as, besides, not atp., používáme singulár, neboť tyto fráze nejsou součástí podmětu
-věta podmětná bere podobu singuláru
-v přístavku (tvořený jedním účastníkem) používáme singulár
-v souřadných noun phrases nahrazzených jedním konceptem používáme singulár
-pokud máme ve větě buď either či neither používáme singulár
-podstatná jména jako mathematics, measles, billiards, ninepins berou podobu singuláru
-u literárních děl používáme singulár

-dva a více podměty spojené spojkou and (soulad dvou podmětů v singuláru) používáme plurál
-neither - nor může brát v hovorovém jazyku podobu plurálu

-věta s or, either - or, neither - nor se shoduje s nejbližším podmětem, tzn. číslo slovesa se řídí dle nejbližšího podmětu
-not only but následuje též princip proximity concord, tedy tvar slovesa podle nejbližšího podmětu
-porce, části, díly jako a lot, a majority, some, all, které se nacházejí před vazbou s of se číslo slovesa řídí podle podmětu
-there, here na začátku věty se řídí podle podmětu
-některá kolektivní podstatná jména (family, couple, staff, audience atd.) berou podobu v singuláru či plurálu podle jejich užití ve větě (pozn. pl. je běžnější v BrE)
-either, neither s doplňkem slovesa používá singulár nebo plurál
-kolekce pohádek (např. The Canterbury Tales) berou singulár nebo plurál

-none - používá se singulár i plurál. Zkrátka co se vám bude v kontextu hodit lépe. Pokud ale none značí jasný 'ne žádný', používá se sg.

Mějte se krásně.

Žádné komentáře:

Okomentovat