pondělí 8. února 2016

Lingvistika: Adolf Erhart - Základy jazykovědy - recenze + výpisky

Článek psán 25. ledna 2016

V lednu jsem byla 'nucena' přečíst několik lingvistických knih. No dobře, jak vidíte, to 'nucena' je v uvozovkách. Ale rozhodně jsem ráda, že jsem se k tomu dostala. Holt často nás k věcem donutí okolnosti a především časový pres a fakt, že něco Opravdu musíte zvládnout.

V rámci kurzu Základy obecné lingvistiky jsem potřebovala studovat z knih. Holt přednášky předmětu, moje předchozí vědomosti a vypisování z Příruční mluvnice češtiny a Češtiny pro učitele nestačily. Čili logicky, mé kroky vedly k seznamu odborné literatury, které vyučující předepisoval.

Ze seznamu jsem si vypůjčila následující knihy: Základy obecné jazykovědy (B. Palek), Základy jazykovědy (A. Erhart) a Úvod do studia jazyka (J. Černý). Původně jsem měla vypůjčenou knihu Dějiny lingvistiky od Černého, ale kvůli času jsem ji nezačala číst, ale možná se k ním vrátím.

Nicméně, moje následující tři, resp. čtyři články budu věnovat zmíněným knihám a chtěla bych udělat shrnující vlog :D Takže co vás čeká? Recenze, recenze, recenze a výpisky, výpisky, výpisky :D Což je něco pro ty z vás, koho zajímá jazykověda a taky pro ty z vás, kteří potřebujete (doplňující) výpisky k nějaké zkoušce či zápočtu.

***

ADOLF ERHART - ZÁKLADY JAZYKOVĚDY (1984)

recenze

První vydání této jazykovědné knihy vyšlo před jednatřiceti lety, později se objevilo přepracované vydání a právě toto vydání z roku 1990 jsem měla k dispozici. Víceméně vše zůstalo stejné, až na nějaké drobné aktuality a věci, o kterých se mohlo psát (ano, i když to zní zvláštně, tak i taková na pohled nevinná lingvistika ukrývala něco, o čem se 'nesmělo' mluvit :D)

Pokud jsem Palkovy Základy obecné jazykovědy doporučovala pokročilejším, tak potom Erhartovy Základy jazykovědy zcela doporučuji těm, kteří s lingvistikou začínají. Sice je pravda, že na trhu existují knihy, které se k prvnímu studiu této vědy hodí lépe, ale například jako takovou doplňující četbu se hodí náramně.

Kniha má 198 stránek a je rozdělena do těchto kapitol: Jazyk, jazykověda; Struktura promluvy, jednotky jazyka; Fonetika a fonologie; Morfologie; Lexikologie, sémantika; Gramatické kategorie; Syntax; Jazyk a společnost; Klasifikace jazyků; Písmo; Historickosrovnávací jazykověda. Kapitoly obsahují jakési podkapitolky - říkám jakési, protože nemůžu říct, že by byly vyznačeny písemně, jsou vyznačeny pouze číselně, což třeba mně osobně ze začátku vadilo, ale zvykla jsem si rychle.

Opět jako filolog musím říct bezprostřední dojem - kniha, která se čte poměrně snadno. Některé termíny jsou vyloženy trochu složitěji, než by bylo třeba, ale né tak složitě jako u Palka. A hlavně jsem přesvědčena o tom, že když člověk s lingvistikou začíná, tak pak je tato literatura vhodná jako jeden ze stavebních piliřů.

Já myslím, že vše podstatné, co jsem chtěla sdělit, jsem zmínila - je to opravdu stručné. Jsem ale přesvědčena o tom, že pokud se bavíme o nějaké naučené literatuře, je nejlepší když si člověk onu knihu přečte, víc zde k rozebírání asi není.
 
výpisky

Tak a teď asi to nejdůležitější :D Pokud na tento článek narazíte někdo, komu se hodí, klidně studujte a sdílejte. Budu ráda, pokud moje výpisky někomu poslouží a ještě více, když je opravdu využije ku prospěchu. Při kopírování bych Vás chtěla poprosit o uvedení zdroje - tento blog. Přece jenom, byla to docela fuška.
Ale jelikož blogger občas formálně blbne, když něco kopíruji z Wordu, tak jsem se rozhodla dát mé výpisky na uložto. Heslo je: erhart2 a adresa souboru je zde

***
 

Mějte se krásně

Žádné komentáře:

Okomentovat