sobota 20. června 2015

Bohemistika: Jazykově-stylistická analýza textu

Tak já vám něco povím. V tomhle příspěvku vylíčím svoji situaci nad seminární prací z české stylistiky, která se původně zdála jako super, ale realita byla úplně ale úplně jiná.

Kde to všechno začalo? Vše začalo v předmětu se zkratkou BSNT jako součást výsledné známky. Měli jsme si každý říct, jaký styl budeme rozebírat. Na výběr bylo několik funkčních stylů. Samozřejmě to rozdělení je různé, není to nic jednotného. Nicméně základní rozdělení je víceméně toto: funkční styl: prostěsdělovací, odborný, administrativní, publicistický, rétorický, umělecké literatury.

část studijní literatury
Jaký fčí styl jsem si vybrala já? Publicistický. Je to celkem přirozené. Jednak jsem k publicistice tíhla vždy (no dobře, vždy ne, ale asi od dvanácti let) a taky pracuji v rádiu. V seminárce o rozsahu cca deset až dvacet stránek jsme se měli zabývat rovinou fonetickou, morfologickou, syntaktickou, lexikální, stylistickou. Součastí práce samozřejmě rozebíraný text. Obsah, úvod, závěr, seznam odborné literatury. No a též byla vyzdvihována formální stránka. No zkrátka klasika. Nic šokujícího.

Musím se přiznat, že jsem se na psaní docela těšila (zkrátka ten publicistický styl) a plánovala si začít od prvního týdne školy. Samozřejmě jsem to nedodržela. Začala jsem někdy v květnu (nebo v dubnu?) vybráním textu (komentář), což byl pozitivní krok. A poté, to už bylo skutečně v květnu - jsem měla napsáno, ale nemohu se zbavit dojmu, že jsem s tím začala v dubnu, se snažila začít se samotnou seminární prací. Několikrát jsem si přečetla vytisklý text a podtrhala a zaškrtla a poznačila a sepsala poznámky k jednotlivým slovům či spojením, které mi připadali, že by měli býti zmíněny. No a jak dál? Uplynulo pár dní a já se opět vrátila k práci, ke které jsem se vrátila opravdu nerada, protože jsem nebyla s to se odpíchnout. Zkrátka všechno skončila oním podtrhováním.

MS v hokeji 2015 a seminárka do stylistiky. Asi je vám jasné, jak jsem se soustředila. Nesoustředila.
I přesto, že jsem měla napůjčovaných šest knih a vytisklé sebrané materiály z internetu, nešlo to a nešlo. Nešlo mi zkrátka nic (zkrátka používám nějak často, ne?). Nedokázala jsem všechno dát dohromady, vůbec nevím, proč tomu tak bylo. Nakonec se psaní seminárky protáhlo na měsíc a půl, poněvadž jsem se k analýze vždycky nějak vrátila, třeba po pár dnech. V diáři a kalendáři jsem měla několik týdnů poznačíno 'odevzdat BSNT', bohužel se mi skutečné odevzdání podařilo až před pár dny. Poslední den před odevzdáním byl na jednu stranu příšerným, na druhou stranu už jsem se blížila ke konci a vypadalo to tak, že to vážně druhý den odevzdám. Další den přišel na řadu tisk, sešívačka a odevzdání na sekretariát. Jestli půjdu v úterý na zkoušku? To je ve hvězdách :D

Nicméně. Chtěla bych se ještě zastavit u onoho rozboru. Úvod jsem psala někdy v polovině práce, vymyslela jsem si tam nějaký věci, který mi nakonec dávaly smysl. Rozbor publicistického textu spočíval v sepsání, kam komentář patří (analytický styl), jakou plní fci (ovlivňovací), forma komunikátu (psaná) atd. Takový formalitky na začátek. Dále následovala morfologická rovina. Hm. Co tam napsat? Tak že se v textu nacházejí především spisovné prostředky, frekvence sloves a podstatných jmen je vyrovnaná, časovní a skloňování je cajk, sekundární předložka je v textu jedna... a tak. Syntaktická rovina - klasika věta jednoduchá a souvětí. Jednotlivé rozebrání těchto dvou - jaké slovo hledám? - nevím. Ale co vím je, že se v textu nacházejí snad všechny formy těchto dvou - sakra to slovo!! - No víte jak :D Též se tam objevuje nějaká ta věta zvolací.

Nescafé Cappuccino Irish Cream Flavour. Doporučuji.
Fonetická rovina v psaném textu? No jasný! Jde to. Zvuk můžeme znázornit interpunkčními znaménky (prostě si představte, jak byste přečetli text s dvěma vykřičníky) či jiným typem písma (pokud máte fantazii, tak vám gratuluji). A taky slohově rozlišené varianty. Slovotvorná rovina - tak rozbor, z čeho ono a ono slovo vzniklo, jaký má sufix atd. ne. Přistoupila jsem tedy na hledání deminutiv, univerbizací, multiverbizací a složenin. Objevila se i módní předpona od-.

Na řadu přichází nejbohatší skupina - lexikální rovina. Zní to strašidelně? No...když se do toho člověk dá, tak ne :D Našla jsem tam řadu výrazů expresivních, sportovní terminoloii, hovorových, odkazů, obrazných pojmenování, kontaktových prostředků, ironie, frazémů, aluzí a adjektiv a substantiv v neobvyklém spojení. No vidíte to. Vyjmenovala jsem to všechno. Blíží se stylistická rovina. Nejhorší, protože jsem napsana dvě věty a v záplavě ostatních rozepsaných rovin to působí jako pěst na oko. No posuďte sami. Představte si bohatě popsané stránky a na konci jedné z nich po rozepsané lexikální rovině je rovina stylistická a 'Text je členěn horizontálně a je kohézní. Postup úvahový.' - co si pomyslíte? No raději no koment :D Prostě nepůsobí to hezky :D


Už jsme skoro v cíli. Závěr, říct něco málo o textech publicistických stylů, rozbor analyzovaného textu a můj názor na mluvenou publicistiku (no koukněte na nějakou televizní debatu, tam toho je!) Seznam odborné literatury zahrnuje veškerou četbu kapitol, které mi pomohly 'zdárně' dokončit tuto ďábelskou povinnost. Fakt jsem zvědavá na názor vyučující. Čekám negativní hodnocení. Ale třeba to nebude tak zlý :D

V tomto článku jsem použila české výrazy a latinské ekvivalenty, což není moc chytrý. Bylo by dobrý zvolit si jen jedno. Omlouvám se a třeba v příštím příspěvku.

Den před odevzdáním. Místo mailu si představte Word.
Mějte se krásně.

Žádné komentáře:

Okomentovat